Optreden van Maria Canyigueral in parochiekerk van Zulte

Wie is Maria Canyigueral?

De Catalaanse pianiste Maria Canyigueral is geboren in Girona.
Ze studeerde aan het Conservatori del Liceu in Barcelona ondermeer bij Michel Wagemans.Vervolgens brachten haar studies haar verder bij André de Groote in Brussel en in Madrid bij Nino Kereselidze.
In 2011 verhuisde ze naar Londen waar ze aan de Royal Academy of Music een Master of Arts in Performance behaalde bij Sulamita Aranovsky. Deze talentvolle en vituoze pianiste heeft ondertussen enkele prestigieuze prijzen gewonnen op internationale competities waaronder de “Anton Garcia Abril-prijs”(International Chamber Music Competition) met de Engelse cellist Alexander Rolton, de “Max Pirano Piano Trio Prijs” met het E Ianthe Ensemble, de “Wilfrid Parry Prize” met de Koreaanse violiste Marisol Lee en ze was
finaliste op de “12th Concours International de Piano d’Île-de- France”. Naast talloze pianorecitals en kamermuziekconcerten heeft ze ervaring opgedaan met verschillende concerten (St Martin in the Fields – Londen, Oxford Chamber Society, Fundación Juan March – Madrid, Festival Schubertíada, Festival Portaferrada)
Ze treedt geregeld op met de Sloveense violiste Lana Trotovsek en samen kregen ze in 2016 in Californië de “Gold Medal of the Gobal Music Award” voor hun cd.
Op 24 en 25 maart 2017 waren beiden nog te gast, dit voor een schitterend concert, bij onze vrienden van LozerCultureel in de kerk O.LV. van Bijstand in Lozer-Kruishoutem.
Ze werkt geregeld samen met hedendaagse componisten waaronder Anton Garcia Abril, Benet Casablancas, Victor Estapé en Josep Maria Guix.

Wat?

Op vrijdag 8 december 2017 en op zaterdag 9 december 2017 komt Maria Canyigueral naar de St-Petruskerk in Zulte, voor twee pianorecitals onder de titel “Postals il.luminades – Résonance de la Catalogne”.
Ze brengt er een ode aan de Catalaanse componist Frederick Mompou in navolging van het project “Avant- Guarding Mompou” dat ze in combinatie met het werk van negen andere componisten heeft ontwikkeld. Het accent ligt op de samensmelting van hedendaagse en traditionele muziek uit zowel Catalonië als Spanje. Een combinatie van het eerder ingetogen werk van de componist Mompou, het werk van Granados en de exuberante klanken van de hedendaagse componisten Magrané, Eggert, Bacri, Abril en Montsalvatge zijn voor haar een uitdaging en maken deze twee concerten dan ook heel bijzonder.

Het is tevens ook een ideale gelegenheid, in de optimale omstandigheden die de St-Petruskerk ons biedt, om kennis te maken met nieuw werk. De concerten in Zulte zijn bovendien een avant-premiére voor haar Europese tournee die op 10 juni 2018 in de Conway Hall in Londen van start gaat. “Avant-Guarding Mompou” blijft dan toeren tot eind 2019.

Het programma

1e deel:
– FREDERIC MOMPOU: Cançó i dansa n.1 (3′)
– FREDERIC MOMPOU : Cançó i dansa n.3 (3’20’’)
– JOAN MAGRANÉ FIGUERA: Cançó i dansa per a piano – opgedragen aan Maria Canyigueral
(Belgische première) (5’30’’) ( In opdracht als onderdeel van het project ‘Avant-GuardinMompou’)
– FREDERIC MOMPOU : Cançó i dansa n.4 (4’)
– FREDERIC MOMPOU : Cançó i dansa n.5 (4’)
– FREDERIC MOMPOU : Cançó i dansa n.6 (4’)
– MORITZ EGGERT Hämmerklavier XXVI:Te spelen na Mompou’s Cancion 6 (Belgische
première) (6’) (In opdracht als onderdeel van het project ‘Avant-Guarding Mompou’)
– NICOLAS BACRI : Chanson et Valse Op.145 pour piano – opgedragen aan Maria Canyigueral
(Belgische première) (6’) (In opdracht als onderdeel van het project ‘Avant-guarding Mompou’).
– ANTÓN GARCÍA ABRIL ‘Reverberaciones’ – opgedragen aan Maria Canyigueral (Belgische

2e deel
– ENRIC GRANADOS : 8 Valses poéticos (14’)
– XAVIER MONTSALVATGE : Sonatine pour Yvette (11’)
– ENRIC GRANADOS : Allegro de Concierto Op.46 (8’)

Organisatoren

Deze concerten zijn een realisatie van Marcel Van Oost en Peter Bral, in samenwerking met Hugo De Jonghe, organisator bij LozerCultureel van LozerKruishoutem, de Kerkfabriek -St-Petrus-Zulte en de Cultuurraad Zulte.
Deze concerten maken deel uit van de toekomstvisie die de kerkfabriek ontwikkelt om de kerk open te stellen voor culturele en respectvolle evenementen (herbestemming van religieus erfgoed).

Contact – Reservaties

Peter Bral
O475/984248
peterbral@skynet.be