Tentoonstelling “Vlasnijverheid ten zuiden van Deinze, van verleden tot heden” in huis De Leeuw te Machelen

Op zaterdag 8 juni vond de plechtige opening van deze tentoonstelling plaats na een voorafgaande academische zitting.

Ongeveer 350 genodigden werden door André Goeminne in naam van de werkgroep verwelkomd tijdens de academische zitting die doorging in de Guldepoort. Na hem namen de verschillende burgemeesters om beurt het woord: Simon Lagrange (Zulte), Koenraad De Groote (Dentergem) en Jan Vermeulen (Deinze) beklemtoonden het belang van het vlas voor de industriële en socio-culturelegeschiedenis van de streek. Vervolgens was het de beurt aan Jan Sijnave, directeur Algemeen Belgisch Vlasverbond om het spreekgestoelte te bestijgen. Uit zijn toespraak bleek dat de vlasindustrie mee geëvolueerd was met haar tijd. Tot slot werd een film van Norbert Van Betsbrugge vertoond over de moderne vlasteelt.

Na de academische zitting was het de beurt aan schepen Michaël Vandemeulebroecke om de mensen toe te spreken aan de ingang van huis De Leeuw, waarna de tentoonstelling plechtig werd geopend door ere-burgemeester Georges Peirs, voor de gelegenheid geassisteerd door huidig burgemeester Simon Lagrange. Terwijl de ere-genodigden de tentoonstelling bezochten ging in het Raveel museum een druk bijgewoonde receptie door. Het prachtige boek van Luc Levrau en André Goeminne dat naar aanleiding van de tentoonstelling werd uitgegeven was daar ook verkrijgbaar.

De tentoonstelling kan nog bezocht worden op zaterdag en zondag 22 en 23 juni, telken van 14 tot 18u. Het boek dat 50 euro kost kan tijdens de tentoonstelling nog steeds aangekocht worden in huis De Leeuw.

Fotocredits: fotoverzameling Luc Levrau, fotograaf Tim Heirman