Voorstelling jaarboek 2010-2011

op vrijdagavond 2 december 2011 in het gemeentehuis van Zulte

jaarboek1De nieuwe voorzitter
Johan Jaspaert opende de zitting met een verwelkoming  en maakte van de gelegenheid gebruik  om erevoorzitter  Maurits Van de Putte te bedanken voor zijn jarenlange inzet.
Nadat  het vernieuwde bestuur van de Geschied- en Heemkundige kring was voorgesteld nam echtgenote Gina Huys het woord en overliep in een boeiende presentatie de inhoud van het nieuwe jaarboek waarbij de verschillende artikels en auteurs telkens werden toegelicht.
jaarboek2Even was er hilariteit toen  André De Poorter de voorstelling onderbrak. In zijn artikel over naoorlogse wielerhoogdagen in Zulte vertelt hij onder andere over Karaboeja, “die sympathieke neger met
het lachende gezicht en sneeuwwitte tanden”.  De man was destijds steeds present op alle grote wielerwedstrijden waar hij aan “den
arriveé” zijn zwarte naar anijssmakende spekken verkocht. Legendarisch is zijn lokroep : “lekke, lekke laboeja, goed voor de maagja, goed voor de keelja, eet er maar veelja”.  Het toeval wou dat André deze week de zoon van Karaboeja  tegen het lijf liep op een markt in Namen. Karaboeja junior verkoopt  nog steeds de fameuze spekken, en ze worden nog altijd gemaakt volgens het oorspronkelijke recept van vader Karaboeja, die een tiental jaar geleden overleden is. En ja, André had laboeja  gekocht, en trakteerde na de voorstelling de aanwezigen die zich niet lieten pramen,  want “ ’t is lekke, lekke en goed voor maagja, keelja, dus eet er maar veelja!”
jaarboek3Vervolgens kwam Catherine De Smet , schepen van Cultuur, aan het woord. Ze richtte een speciaal woordje van dank aan het bestuurslid Daniël Van Quickelberghe, die zich al een mensenleven lang inzet voor het bewaren en in stand houden van de geschiedenis van Zulte.
De voorstelling van het nieuwe jaarboek was dan ook het geschikte moment om de altijd minzaam glimlachende Daniël eens letterlijk in de bloemetjes te zetten.
jaarboek4Tot slot had de burgemeester het laatste woord : hij riep de Geschied- en Heemkundige Kring van Zulte op om mee te gaan in een Europees project, waar verschillende gemeenten samenwerken om via digitale weg het verleden voor elkaar te ontsluiten.

Tijdens de receptie, aangeboden door de gemeente, konden de aanwezigen het nieuwe jaarboek inkijken en aankopen.

jaarboek6