100 jaar vredesfeesten in Machelen

Traditiegetrouw worden in Machelen begin september de oorlogsslachtoffers herdacht. Dit jaar heeft de herdenking aan het monument en het Frans kerkhof een andere betekenis: het is namelijk 100 jaar geleden dat het standbeeld werd ingehuldigd en er “Vredesfeesten” werden georganiseerd.

inhuldiging vredesmonument in 1919

Tijdens hetzelfde jaar was er ook een inhuldiging van het Franse militaire kerkhof, de begraafplaats voor de Franse soldaten die tijdens de bevrijding van Machelen in de omgeving gesneuveld waren.

Frans Kerkhof in 1919

Na veel opzoekingswerk hebben Koen Baert en Johan Nachtergaele besloten om hierover een unieke tentoonstelling op te zetten in de Sint-Cornelius kerk van Machelen.

Wat?

De tentoonstelling zelf draait rond twee thema’s: de biografie van de overleden soldaten en opgeëisten, wiens namen vermeld worden op het monument, en een historisch overzicht van alle gebeurtenissen die met de plechtigheden aan het monument en Frans kerkhof te maken hebben.

Waar en wanneer?

De tentoonstelling wordt op donderdag 29 augustus officieel geopend met een academische zitting in de kerk van Machelen, die muzikaal zal opgeluisterd worden door het koor Gaudate uit Olsene.

De tentoonstelling kan bezocht worden op:  zaterdag 31 augustus en 7 september en op zondag 1 en 8 september, telkens van 14 tot 18u, de zondag ook in de voormiddag van 10 tot 12u.
De toegang is gratis!