Coco Vandeweghe

Hot news: Coco Vandeweghe speelt halve finale tegen Venus Williams in Australian Open !!!

Wat is het verband tussen de opkomende (Amerikaanse) tennisster Coco Vandeweghe en de Heemkunde in Zulte? Het antwoord is eenvoudig! Coco haar roots liggen in Olsene!

Schilderij van de familie Vandeweghe uit 1930 door Dheedene.

De Zultse kunstschilder Georges Dheedene maakte in de jaren 30 het portret van twee kinderen en echtgenote van Olsenaar Charles Vandeweghe, die samen met zijn broer naar Amerika vertrok om daar zijn geluk te beproeven in de pelsenhandel. Uiterst rechts op het schilderij zien we Moetsie, de echtgenote van Charles en moeder van de twee kinderen: Hélène en Aurèle. De Amerikaanse familie Vandeweghe is een zeer sportieve familie. Ernest Vandeweghe, neef van Aurèle, maakte in de jaren 50 furore als basketbalspeler. Zijn dochter Tauna Vandeweghe werd tweemaal geselecteerd voor de olympische spelen (zwemsport). Coco is de dochter van Tauna. Zij is geboren in 1991 en heeft de naam van haar moeder overgenomen. Als professioneel tennisster kwam ze enkele jaren geleden al in beeld door zich samen met onze Kirsten Flipkens te plaatsen voor de halve finale dubbel in het WTA toernooi in het Nederlandse Rosmalen. Momenteel staat zij 37e op de wereldranglijst.

Coco is een verre verwant van de Zultse familie Van Den Weghe (notaris) en Roseline Van Den Weghe uit Olsene (voorzitter Ziekenzorg Olsene), en dus ook van de vroegere burgemeesteres Esther De Busseré (was gehuwd met Jozef Van Den Weghe en moeder van Daniël Van De Weghe, notaris in Zulte en grootmoeder van Xavier, de huidige notaris)

Meer info over het verloop van de tenniswedstrijd vind je hier:

Aankondiging van de halve finale (dinsdag 24 januari 2017)