65 jaar voetbalgeschiedenis in Zulte

Van Leiezonen tot Sportief en SK Zulte

door Willy Nachtergaele

Voetbal: altijd feest maar ook een beetje oorlog. Deze slogan geldt ook voor het lokale voetbalverleden. André De Poorter verdiepte zich in de geschiedenis van het Zultse voetbal en beschrijft het “komen en gaan” van de verschillende ploegen op eigen bodem. Een verhaal van vallen en weer opstaan, dat begon in de jaren twintig van vorige eeuw en uiteindelijk in 2001 resulteerde in de geboorte van het succesvolle SV Zulte Waregem.

Er zijn weinig Zultenaars die geen affiniteit hebben met het lokale voetbal. Deze sport is steeds erg in trek geweest en wie zelf niet speelde ging meestal ‘s zondags zijn favoriete ploeg aanmoedigen. Legendarisch zijn de derby’s tussen “’t Sportief” en den “SK”, historisch is de voortrekkersrol die Zulte speelde in het ontstaan van het damesvoetbal.

Dit boek is het resultaat van jaren naslagwerk en interviews met verschillende oud-spelers die ooit in een Zultse ploeg aantraden. André De Poorter beperkt zich niet tot de pure “facts and figures” maar laat ons de geschiedenis deels herbeleven aan de hand van authentieke getuigenissen doorspekt met sappige anekdotes. Het boek is bovendien rijkelijk geïllustreerd met foto’s die ongetwijfeld bij menig lezer herinneringen zullen oproepen. Het fenomeen voetbal kan niet losgekoppeld worden van de lokale socio-economische omstandigheden en politieke achtergronden. Dit boek is dan ook veel meer dan louter een nostalgische achteruitblik, het geeft de lezer tevens een beeld hoe Zulte in de voorbije eeuw geëvolueerd en veranderd is.

Auteur André De Poorter (°1944) is geboren en getogen in Zulte maar woont tegenwoordig in Gent. Hij kreeg in 2017 de prijs van cultuurlaureaat van Zulte. “Bezige bij” André beschikt over meerdere talenten en zet zich al jaren in voor de Vlaamse cultuur. Zo is hij onder meer auteur van een vijftiental boeken, en stond hij regelmatig op de planken met een voordracht of sketch. Vorig jaar maakte hij samen met zijn zoon Bart een zeer gesmaakte filmdocumentaire over het leven van de gevierde Zultse toneelauteur Gaston Martens. Naast de geschiedenis van Zulte en het circus in Vlaanderen is Martens één van zijn stokpaardjes. In 2017 was André trouwens de grote bezieler van het zeer geslaagde Gaston Martens jaar met tal van activiteiten.

Na het boek over Gaston Martens (2017), is dit een tweede onderwerp van André De Poorter dat als speciale uitgave in boekvorm door de Zultse Heemkring wordt uitgebracht.

Voorintekening op het voetbalboek

Tot eind november 2018 kan u vooraf intekenen op deze prachtige uitgave in kleur door 15 EUR (gunsttarief voorverkoop, i.p.v. 20 EUR) te storten op de rekening van de Heemkundige Kring Zulte (BE60 0680 8411 3070) met vermelding “voetbal”. De voor-intekenaars worden opgenomen in een lijst achteraan het jaarboek, deze lijst wordt afgesloten op 30 november 2018. Het boek kan worden afgehaald op de boekvoorstelling die doorgaat op vrijdagavond 28 december 2018 u in de Gaston Martenszaal te Zulte om 20u.