Wereldoorlog I in Zulte

Op 11 november 2018 zal het 100 jaar geleden zijn dat de eerste wereldoorlog beëindigd werd. Zowel in Zulte, Olsene en Machelen heeft die oorlog een grote ravage aangericht. Veel gebouwen werden vernield, maar ook het menselijk leed was enorm. Omdat het leed veroorzaakt door zo’n oorlog nooit mag vergeten  worden, werd door de leden van de Heemkundige Kring van Zulte, de Vaderlandslievende- en Oudstrijdersverenigingen en de gemeentelijke erfgoedraad een reizende tentoonstelling uitgebouwd. Allerlei oorlogsmateriaal en documentatie, foto’s van de verwoestingen in onze drie deelgemeenten en videomontages over de bevrijding, maar ook over de oorlog zelf, worden getoond.

Hier vind je de inleiding op deze tentoonstelling gegeven door Willy Nachtergaele bij de plechtige opening van de tentoonstelling op donderdag 30 augustus 2018.  Een uitgebreide fotoreportage vind je op de website van het Nieuwsblad.

Een bezoek aan deze historische tentoonstelling is zeker de moeite waard en kan op volgende data:

In de Sint-Michiel, Cornelius- en Ghislenuskerk van Machelen op:

zaterdag 1 september en zondag 2 september van 14 tot 18 uur
zaterdag 8 september en zondag 9 september van 14 tot 18 uur

In de Sint-Pieterskerk in Olsene op:

zaterdag 22 september en zondag 23 september van 14 tot 18 uur
zaterdag 29 september en zondag 30 september van 14 tot 18 uur

In de Sint-Petrus en Pauluskerk in Zulte op:

zaterdag 6 oktober en zondag 10 oktober van 14 tot 18 uur

Met dank aan Eddy Lefevre voor de foto's van de opening.